به گزارش شهرآرانیوز؛ ساعت ۱۱ ظهر است. بیست دقیقهای میشود که پژو خاکستریرنگ با دود آلاینده سفیدرنگی که از اگزوزش خارج میشود به صورت دوبله در معبر ورودی بیمارستان قائم (عج) توقف کرده است. جایی که قرار است برای پارک حاشیهای و مشکلات و درخواستهای شهروندان با مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات فیزیکی شهرداری مشهد گفتوگو کنیم. روایتمان از حاشیههای پارک حاشیهای است.
برای توقف کمی جلوتر میرویم، یکی از رانندهها به صورت مدام در حال نظارت اطراف است که شاید جای پارکی خالی شود و بتواند خودرو خودش را پارک کند. وقتی از او درباره موضوع جای پارک در این راسته شلوغ از خیابان احمدآباد مشهد سؤال میپرسیم، پاسخش را با یک جمله شروع میکند: چرا مقابل این بیمارستان پرتردد و پربیمار نباید جای پارک حاشیه خیابان مدیریت شود؟
او در ادامه میگوید: از خواف به مشهد آمدهام. بیمارم توانایی پیادهروی ندارد. باید تا مقابل در بیمارستان با ماشین میآمدیم. پدرم را با همراه پیاده کردم، اما خودم نزدیک به بیست دقیقه است که معطل پیدا کردن جای پارک هستم. دو بار از میدان شریعتی تا دوربرگردان اول بولوار دور زدم و برگشتم، اما جای پارکی پیدا نکردم. این تابلوها تنها عنوان مدیریت پارک حاشیهای را دارند. کاش شهرداری مشهد برای این مدل راستههای پرتردد و شلوغ، زمان مشخصی تعیین کند تا تعداد رانندههای بیشتری بتوانند پارک کنند.
شهروند دیگری حوالی میدان شریعتی خودرو خود را دوبله روشن نگه داشته است. از چراغ راهنمای ماشینش که به طور همزمان روشن است مشخص است که این راننده نیز منتظر خالی شدن جای پارک است. از وی درباره نحوه مدیریت جای پارک حاشیهای در سطح شهر سؤال میپرسیم که میگوید: شرکت الیت با اجرای طرح پارک حاشیهای تا حدود زیادی از عدالت جای پارک در حاشیه بولوارها حمایت میکند، اما همین مدیریت پارک حاشیهای در مواردی شهروندان را با چالش کمبود جای پارک روبهرو کرده است.
این شهروند ادامه میدهد: در حال حاضر شرایط بهنحوی است که در خیابانهای پرتردد باید دستکم ۱۵دقیقه معطل بمانیم تا جای پارک پیدا کنیم.
این شهروند میافزاید: کاش شهرداری معضل کمبود جای پارک در شهر را با پارکینگ سازی در مناطق پرتردد برای همیشه مرتفع کند.
موضوع پارکینگهای مکانیزه بلاتکلیف در سطح شهر دیگر دغدغه شهروندان است. یکی از شهروندان در این باره میگوید: بنده خودم چندین پارکینگ مکانیزه در سطح شهر را رصد کردهام که بدون استفاده رها شدهاند. برای این پارکینگها هزینههای میلیاردی صرف شده است. با این حال این سؤال وجود دارد که چرا باید این پارکینگها بعد از ساخت بدون استفاده رها شوند؟
شهروند دیگری به کمبود مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اشاره دارد. او میگوید: شهرداری باید رویکرد و اولویتش حملونقل پاک باشد در همین باره نیز باید مسیرهای دوچرخه در سطح شهر افزایش یابد. با این حال تعداد این مسیرها بسیار اندک است و قابلیت دسترسی مناطق مختلف به یکدیگر نیز وجود ندارد.
بعد از طرح مشکلات شهروندان، حالا نوبت به قاسم طاهری مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد میرسد، شخص اول پاسخگو به سؤالات شهروندان در حوزه جای پارک، پارکینگ و مسیر دوچرخه!
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد دراینباره میگوید: در حال حاضر در شهر مشهد ۷۰مجموعه پارکینگی مسقف وجود دارد که در مجموعه این تعداد پارکینگ حدود ۱۶هزار و ۵۰۰ جای پارک داریم. با افزودن پارکینگ خیابان توحید به مجموعه پارکینگها در حال حاضر بالغ بر ۱۸هزار جای پارک در پارکینگهای ما وجود دارد.
طاهری میگوید: شهرداری مشهد سیزده پارکینگ مکانیزه دارد. در دوران کرونا که حدود سه سال طول کشید این پارکینگها تقریبا متروکه شد. به همت شهرداری پنجپارکینگ از مجموعه سیزدهپارکینگ احیا شد، اما احیای سایر پارکینگها نیاز به مشارکت اقتصادی دارد، زیرا بهروزرسانی این پارکینگها هزینه بالایی دارد که برای شهرداری مقرونبهصرفه نیست.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد بیان میکند: درباره پارک حاشیه معابر نیز باید گفت در حال حاضر ۱۹۱ معبر در مشهد مصوبه شورای همتا برای اعمال سیاست پارک حاشیه دارد. در این تعداد معبر، بالغ بر ۳۵هزار جای پارک وجود دارد.
طاهری درباره جای پارک الیت ادامه میدهد: فعلا ما برای صدمعبر جای پارک حاشیه را به بهرهبرداری رساندهایم. ظرفیتی که استفاده میشود بالغ بر ۲۵هزار جای پارک حاشیه در سطح شهر است.
او در پاسخ به درخواست پیامکی یکی از شهروندان مبنی بر اینکه افزودن یک معبر به پارک حاشیهای چگونه صورت میپذیرد، میگوید: افزودن معابر به ظرفیت پارک حاشیهای با توجه به تقاضای شهروندان و حوزه ترافیک شهر در شورای همتا بررسی میشود در ادامه و پس از تحلیل و بررسی معبر مورد نظر به ما اعلام میشود. به عنوان مثال در حال حاضر برای معبر حر واقع در شهرک شهید رجایی از سوی کسبه درخواست داریم تا برای این معبر پارک حاشیهای اجرا شود.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به پیامک دیگری از شهروندان مبنی بر اینکه در برخی از خیابانهای مشهد در جای پارک حاشیهای، برخی از کسبه موانع فیزیکی قرار میدهند که بهنوعی سبب تصاحب این جای پارک به صورت اختصاصی میشود، اینطور میگوید: متاسفانه این معضل وجود دارد. در برخی معابر پرتردد برخی کسبه پارک الیت را به تصاحب خود در میآورند. در پارکهای حاشیهای اگر این موضوع را مشاهده کنیم تذکر میدهیم در وهله دوم از ظرفیت سد معبر شهرداری استفاده میکنیم و با افراد خاطی که فضای عمومی را به فضای پارک اختصاصی تبدیل میکنند، برخورد میکنیم.
طاهری در پاسخ به درخواست شهروند درباره مدیریت زمان پارک حاشیهای توضیح میدهد: میانگین استفاده هر جای پارک در معابر پارک حاشیهای سطح شهر به طور متوسط معادل چهارپارک خودرو در روز است، اما این عدد در خیابانهای پرترددتری مانند راسته احمدآباد، بولوار معلم، پیروزی و سعدی به روزانه توقف دوازده خودرو در هر جای پارک هم میرسد.
طاهری بیان میکند: در شرکت توسعه ارتباطات فیزیکی در بحث مدیریت پارکینگ ما پانزده سال تجربه داریم و بالغ بر ۸میلیون پلاک تا کنون ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به سؤال دیگر شهروندان درباره کمبود مسیر دوچرخه نیز میگوید: ما تنها سامانه دوچرخه اشتراکی فعال در کشور هستیم. در اصفهان یزد و کیش نیز سامانه دوچرخه داریم، در این شهرها دوچرخه به صورت رفت و برگشتی به یک ایستگاه اجاره داده میشود، اما سامانه دوچرخه ما جامع است و در کل شهر خدمترسانی میکند تعداد ایستگاهها را از ۱۶۹ ایستگاه به ۲۰۳ ایستگاه رساندهایم.
طاهری میافزاید: در نیمه نخست سال استقبال خوبی از دوچرخه اشتراکی صورت میگیرد. میتوان گفت روزانه به ۱۶هزار کاربر خدمات میدهیم. ۱۲درصد ظرفیت دوچرخه اشتراکی ما در اختیار پارکهای بانوان است این درصد چیزی حدود ۱۸۰دستگاه دوچرخه را شامل میشود.
در کل از ظرفیت دوچرخه اشتراکی ما ۶درصد مردم استفاده میکنند، اما در پارکهای بانوان استقبال بیشتری شده است و بانوان در پارکهای بانوان حدود ۳۵درصد نرخ مشارکت دارند. مسیر دوچرخه اشتراکی در سطح شهر هم حدود ۲۲۰کیلومتر است.